وزیر علوم در جمع دانشگاهیان فنی و حرفهای استان همدان تاکید کرد:
توجه به آموزشهای مهارتی؛ در اولویت برنامههای وزارت علوم
روز پنجشنبه 18 مهرماه 98 دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع دانشگاهیان فنی و حرفه ای استان همدان حضور پیدا کرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی، عصر امروزهجدهم مهر ماه دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در دانشکده فنی و حرفه ای شهید مفتح همدان ضمن بازدید از توانمندی ها و دستاوردهای دانشجویی ضمن افتتاح کانون شکوفایی، خلاقیت و نوآوری دانشگاه فنی و حرفه ای این مرکز علمی و مهارتی از اجرای طرح تحول و ارتقای رتبه بندی سرای دانشجویی که در راستای تحول سراهای دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای در سراسر کشور صورت گرفته بازدید و اقدامات صورت گرفته را مطلوب ارزیابی کرد.
بنابراین گزارش، دکتر غلامی در قسمت دوم این مراسم در سالن اجتماعات دانشکده دختران زینب کبری(س) همدان و در جمع پر شور دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان ضمن تسلیت ایام اربعین حسینی(ع) با تأکید بر اینکه در دو سال گذشته بر محور آموزش های عالی فنی و حرفه ای توجه ویژه ای معطوف شده بیان داشت: بر اساس برنامه ششم توسعه کشور برای مهارت آموزی و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه ساماندهی آموزش عالی، وزارت علوم توجه به مهارتآموزی را در اولویت برنامههای خود قرار داده است لذا حمایت از آموزش های مهارتی تکلیف قانونی است در شرایطی که این نوع از آموزش ها راهکاری مناسب در راستای اشتغال موثر جامعه است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای مأموریت خود وظیفه تربیت نیروی انسانی فنی، تولیدی و خدماتی صنعت و جامعه را بر عهده دارد این در حالی است که در کشورهای پیشرفته دنیا نیز نیروی ماهر و آچار بدست جزء نیروی مورد توجه و ارزشمند قرار دارند.
غلامی گفت: متاسفانه در سالیان اخیر آموزش عالی به سمت و سوی مدرک گرایی گرایش پیدا کرده و عدم برنامه ریزی برای تقویت نیروی انسانی جامعه و گسترش بدون ساماندهی مراکز آموزش عالی در سطح کشور، عوارض نامطلوبی به همراه داشته که عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی نمونه ای از همین دست مسائل می باشد.
وی افزود: در شرایط کنونی و تحریم ناعادلانه و مسائل پیش روی اقتصادی در جامعه برای دانشگاهیان هم تهدید به حساب می آید هم فرصت، تهدید اینکه برای تهیه برخی ملزومات مورد نیاز واردات صورت می گرفت به سختی افتاده ایم اما در کنار این موضوعات، فرصت مغتنمی برای جوانان بالاخص دانشجویان توانمند و و استادان پر تلاش ایجاد کرده تا با خود باوری و استفاده از ظرفیت های یالقوه به راحتی از پس مشکلات و نیازهای موجود کشور برآیند.
منصور غلامی با عنوان اینکه توجه به آموزش های مهارتی در اولویت برنامه های وزارت علوم است و در یک سال گذشته برنامه های درسی دانشگاه ها در راستای مهارت آموزی بیشتر به دانشجویان مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفته است اظهار داشت: در اخبار و شبکه های اجتماعی بسیار می شنویم که کار جدیدی در تأمین، برنامه ریزی و راهگشایی مشکلات و نیازهای اقتصادی در دانشگاه ها اتفاق افتاده که این نشانگر آن است صنایع و بنگاه های اقتصادی در مشکلات موجود کشور دست نیاز به دانشگاه ها دراز کرده و درخواست کمک دارند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: معتقدم در حال حاضر سرمایه گذاری ها به سمت تربیت نیروی کاردان و تکنسین آچار به دست بیشتر شده چراکه در حال حاضر از سرمایه گذاری در دیگر بخش های اقتصادی که از طریق تأمین مواد آماده، بهره میگرفت ارزشمندتر است.
مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره بر اینکه کشورهای بیگانه از جمله آمریکا از تحریم ها به عنوان اهرم فشار بر ملت شریف ایران استفاده می کند و فکر میکنند ما به کمک ایشان نیاز داریم و اینجاست که دانشگاهیان باید با فعالیت خود اسباب عقب نشینی بیگانگان را فراهم کنند.
این مقام مسوول با عنوان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای کشور یکی از بزرگترین مراکز آموزش عالی است که در چارچوب و مأموریت خود قرار گرفته، اما باید با برنامه ریزی دقیق استاندارهای کیفی این نوع آموزش ها را بالا ببریم که طی دو سال اخیر با حضور دکتر صالحی عمران اتفاقات بزرگی افتاده است.
غلامی با عنوان اینکه دانسته یا ندانسته نباید در دانشجویان ناامیدی ایجاد کنیم و باید با حمایت همه جانبه شعار ما می توانیم را تقویت بخشیم تصریح کرد: لازم است دانشگاه های ما در مهارت افزایی دانشجویان تلاش بیشتری کنند تا در کنار سرمایه و وقت و انرژی که صرف می شود ، برای توسعه جایگاه اقتصادی و اجتماعی کشور بهره برداری لازم نیز صورت پذیرد.
وی افزود: کشور ما ظرفیتهای بسیار خوبی دارد و با مهارت آموزی به دانشجویان و برنامه ریزی های دقیق و البته همراهی و همکارهای نهادهای متولی امر اشتغال، میتوان تاحد زیادی مشکل نبود اشتغال را برای جوانان حل کرد.
وی با بیان اینکه دانشگاه های کار آفرین به عنوان دانشگاه های نسل سوم جامعه را به سوی پیشرفت و پیشبرد اهداف حرکت خواهد داد، تاکید کرد: علاقه مندی جوانان ما به تحصیلات مهارتی دانشگاهی بیشتر شده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تلاش است جایگاه فعلی این سرمایه عظیم ملی ارتقاء بخشد.
وی در پایان با بیان اینکه فقط دانشگاه فنی و حرفه ای در کشور مجوز گسترش و ایجاد مرکز دارد اذعان کرد: دولت و مجلس از دانشگاه فنی و حرفه ای حمایت دارد لذا امیدواریم در سال آینده این حمایت به صورت ویژه صورت گیرد چراکه امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی، خوابگاهی و نیروی آموزشی و انسانی توانمند این دانشگاه می تواند در سالیان آینده به کمک آموزش عالی کشور بیاید و این در شرایطی است که باید به بحث کیفیت آموزشی در این دانشگاه توجه گردد.