جلسه ساماندهی رشته های دایر در دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان و بازدید از آموزشکده های استان
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان: آقای دکتر کیانی معاون آموزشی سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای و آقای دکتر حسینی مقدم مدیرکل سنجش و آموزش دانشگاه به اتفاق دکتر شهاب کاظمی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان همدان در تاریخ 13/9/98 آموزشکده های نهاوند، پسران و دختران ملایر، شهید مفتح ، شهید جباریان و دختران همدان را مورد بازدید قرار دادند و از نزدیک در جریان وضعیت فضاها ، کارگاه ها ، تجهیزات و امکانات موجود مراکز قرار گرفتند. دکتر کیانی هدف اصلی سفر به استان همدان را ساماندهی رشته های دایر در دانشگاه فنی و حرفه ای استان بیان نمودند. پس از بازدیدهای انجام شده، با حضور مسئولین دانشگاه، روسا و معاونین آموزشی آموزشکده های فنی و حرفه ای استان همدان و همچنین معاونت آموزش متوسطه و رئیس اداره فنی و حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان همدان جلسه مشترکی در سالن جلسات آموزشکده شهید مفتح برگزار شد. در ابتدای جلسه دکتر کاظمی رئیس استانی دانشگاه ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین اظهار داشت بعد از گذشت 5 سال از مسئولیت اینجانب در دانشگاه فنی و حرفه ای استان آقای دکتر کیانی اولین معاون آموزشی سازمان مرکزی دانشگاه است که به همدان سفر کرده است. ایشان در ادامه سخنان خود گفت بحمدالله همگرایی و همدلی مسئولین آموزشکده های استان در چند سال گذشته خوب بوده و دانشجویان در نگاه مسئولین آموزشکده های استان به عنوان امانت تلقی می شوند و سعی کرده ایم نسبت به دانشجویان امانتدار خوبی باشیم. دکتر کاظمی افزودند در امر تجمیع آموزشکده ها، استان همدان جزء استانهای پیشرو و موفق بوده و بخش عمده ای از تجمیع مراکز انجام شده است. وی در خصوص تعداد کادر علمی و آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای استان بیان داشت در حال حاضر استان همدان دارای 24 نفر عضو هیأت علمی و کادر آموزشی موظف است و متأسفانه نسبت کادر علمی و آموزشی استان نسبت به آمار دانشجویی وضعیت مطلوبی ندارد و نکته مهمتر اینکه همین 24 نفر نیز در مراکز همدان مشغول به کار هستند و مراکز ملایر و نهاوند فاقد هرگونه نیروی موظف آموزشی و هیأت علمی است.
در ادامه جلسه دکتر کیانی معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور پس از درود و سلام به ارواح طیبه و تابناک شهیدان و ابلاغ سلام ریاست دانشگاه به حاضرین در جلسه اظهار داشت در این برهه از زمان مهمترین دانشگاه کشور از نظر کارآفرینی و اشتغال زایی دانشگاه فنی و حرفه ای است و همین موضوع رسالت و وظایف ما را سنگین تر کرده و نباید یک لحظه از برنامه ریزی و پیگیری برنامه ها غافل باشیم. ایشان اظهار داشت چند برنامه آموزشی مورد نظر دانشگاه که در سند راهبردی دانشگاه به تصویب رسیده و هیأت رئیسه دانشگاه نیز بر اجرای آن تأکید دارد عبارتند از :
- تغییرات سرفصل های آموزشی (42 برنامه درسی تغییر کرده)
- تعیین صلاحیت مدرسین مدعو
- ساماندهی رشته های آموزشی دایر در استان ها
دکتر کیانی در این خصوص افزودند 17000 نفر مدرس مدعو و حق التدریس آزاد در آموزشکده های فنی و حرفه ای کشور مشغول به تدریس هستند که برای دانشگاه به عنوان یک فرصت محسوب می شوند و خوشبختانه در سال گذشته بررسی صلاحیت علمی درصد قابل توجهی از آنها به صورت جهادی انجام شده است. ایشان در خصوص نرخ حق التدریس مدرسین مدعو اظهار داشت اگر چه نرخ حق التدریس دانشگاه اندک و ناچیز است ولیکن سعی کرده ایم در جذب مدرسین آزاد به شایستگی علمی آنها توجه داشته باشیم و با یاری خدا انشاالله در نرخ حق التدریس مدرسین نیز بازنگری جدید صورت خواهد گرفت. وی در ادامه درباره جذب هیأت علمی در دانشگاه اظهار داشت متاسفانه سهمیه هیأت علمی ما در وزارت علوم پایین است و نمی توانیم بیشتر از 100 نفر در سال جذب داشته باشیم و لیکن برنامه دانشگاه در جذب اعضای هیأت علمی جدید آن است که اعضای هیأت علمی جدید می بایست به مدت 6 ماه الی یک سال در صنعت کشور حضور فیزیکی داشته باشند و مهارت های لازم را آموزش ببینند و به دانشجویان منتقل کنند.
معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور اظهار داشت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی کمیت مراکز آموزش عالی و دانشگاهی و ایجاد فرصت های برابر تحصیل در دانشگاه به خوبی پیشرفت کرده و مورد توجه بوده ولیکن در بعد کیفیت آموزشی وضعیت مطلوبی نداریم. ایشان در این قسمت از سخنان خود مقایسه ای بین کشور ایران و آلمان داشت و بیان کرد که تعداد دانشگاههای ایران 10 برابر دانشگاههای آلمان است در حالی که جمعیت هر دو کشور تقریبا یکسان است. دکتر کیانی توسعه بیش از حد مراکز دانشگاهی و تعدد این مراکز را یک آسیب جدی برای کشور دانست و اظهار داشت در این موضوع تمام مسئولین کشور اعم از شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای هیأت علمی و مسئولین دانشگاهها نقش داشته اند و لازم است برای برطرف کردن آسیب های آن، ساماندهی آموزش عالی در رشته های تحصیلی با قوت و دقت عملیاتی و اجرایی شود.
در ادامه دکتر کیانی اظهار داشت در برنامه ششم توسعه کشور می بایست 30 درصد دانشجویان کشور آموزش های مهارتی ببینند و رسالت و نقش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش در تحقق این هدف گذاری بسیار سنگین است و هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای در طرح آمایش رشته های تحصیلی به معنی آن نیست که کاهش دانشجو داشته باشیم بلکه به معنی آن است که سرنوشت دانشگاههای همانند پیام نور، علمی و کاربردی و موسسات غیرانتفاعی در جذب دانشجو، برای دانشگاه فنی و حرفه ای به وجود نیاید. ایشان جذب دانشجو در مراکز دانشگاهی را موضوعی در خور توجه دانست و بیان داشت چنانچه پشتوانه دانشجویی مراکز دانشگاهی ضعیف باشد زنگ خطری برای وزارت علوم خواهد بود و هدف ما از طرح آمایش رشته ها در آموزشکده ها نیز کمک به جذب دانشجوی بیشتر است.
سخنان پایانی معاونت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، برشمردن متغیرهای مهم اجرای طرح آمایش رشته های تحصیلی دایر در آموزشکده های فنی و حرفه ای بود و ایشان اظهار داشت ایجاد رشته های جدید در آموزشکده ها مشروط به داشتن متغیرهای ذیل است:
- تعداد دانش آموز خروجی از آموزش و پرورش در رشته تحصیلی مورد نظر و توجه به پشتوانه دانش آموزی
- وضعیت تجهیزات و امکانات موجود مراکز در ایجاد رشته جدید بسیار مهم است.
- تعداد کادر هیأت علمی و موظف آموزشی مراکز
- مسافت بین آموزشکده ها در ایجاد رشته جدید بیش از 120 کیلومتر باشد.
آخرین مطلب آقای دکتر کیانی طرح شعار حوزه معاونت آموزشی سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور بود و ایشان اظهار داشت در معاونت آموزشی دانشگاه پرداختن به 5 موضوع ذیل اولویت دارد و شعار آموزش محسوب می شود:
- ساماندهی 2- اقتصاد آموزش 3- ماموریت گرایی 4- ارزیابی و نظارت 5- نظم کیفی
در ادامه جلسه آقای دکتر حسینی مقدم مدیرکل سنجش و آموزش دانشگاه فنی و حرفه ای بر اساس آمارهای سیستم ناد و به صورت مستند، وضعیت آماری دانش آموزان و دانشجویان هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش کشور و استان همدان را ارائه داد و آمارهای ارائه شده قابل استفاده و بهره برداری بود.
بخش پایانی جلسه بررسی تمام رشته های دایر در آموزشکده های فنی و حرفه ای استان همدان در مقطع کاردانی و کارشناسی بود که در این خصوص تصمیماتی اتخاذ گردید.